Neoweb.nl

robot die komt als je 'm roept

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gonzo

robot die komt als je 'm roept
« on: September 21, 2007, 11:32:45 AM »
Hallo!

Als publiekstrekker op een beurs, zou ik graag een robot willen hebben die naar iemand toekomt als die 'm roept. Dus een autonoom werkende robot die reageert op een commando (bijvoorbeeld "hier"), de gebruiker (elke persoon op elke plaats in een ruimte) kan localiseren, de kortste route daar naartoe kan vinden en weer terug kan keren naar de startpositie/laadstation. Is dat te realiseren voor minder dan 10 000 euro in drie maanden? Welke onderdelen/technologien zou ik kunnen gebruiken?

Hoop dat iemand mij kan helpen (ook als dat niet kan wil ik het graag weten).

Gonzo

Offline Robert

• 3.158
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: robot die komt als je 'm roept
« Reply #1 on: September 21, 2007, 10:15:14 PM »
Een robot roepen is gewoon het aanroepen van een functie door een 'geluidsmatch'-trigger.
Wanneer het woord 'hier' overeenkomt met de opgeslagen golfvorm, (of er enigzins op lijkt) zal de computer in de robot een functie starten.

Via stereo- of trio-speakers kan de robot wellicht de afstand tot de bron van het geluid berekenen.
Of je gebruikt een visueel object dat de robot herkent (een fel geel plaatje ofzo)

In het geheugen moet een 'map'  staan van vaste objecten die hij als standaard ontwijkt. (dan lijkt het al heel wat)
Om echt door een mensen massa te manouvreren is al een stuk moeilijker.

Misschien zou je een soort 'barretje' met een barrobot kunnen maken en als iemand de robot roept,dat deze dan over de bar naar de persoon toe rijdt en een bestelling aanneemt, deze ophaalt in een basisstation en het glas drinken weer terug naar de persoon brengt.   

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #2 on: September 21, 2007, 10:25:17 PM »
Mogelijk voor € 10 000 in drie maanden? Nee, dat betwijfel ik ten zeerste...

Met het bedrag is er heel veel mogelijk, maar om zo'n robot correct te laten werken heb je meestal maanden, zoniet jaren, nodig om te debuggen.
Mijn advies: zoek voor dat geld een leuke andere publiekstrekker (waar minder tijd aan verloren gaat) en steek je energie in de beurs zelf, dat is immers het belangrijkste :)

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #3 on: September 23, 2007, 03:08:30 PM »
Een publiekstrekker voor een beurs. Voor de hele beurs? of voor één stand op de beurs?

Wat voor beurs? Iets met techniek en robots? Wetenschap? particulieren? bedrijven?

Wat is de bedoeling van jullie aanwezigheid op de beurs? Alleen publiek trekken? Kopen? informeren? Interesseren?

Wat is jullie doelgroep? Wat voor publiek verwacht je? Of beter, wie wil je dat er door zo'n actie getrokken worden?

Wat voor soort product/dienst wil je op de beurs tonen? Wat voor bedrijf/organisatie is het?

Met een dergelijk budget kun je wellicht een robot huren? (Asimo huren)?
Of een acteur in een soort robotpak hijsen (a la robocop?)

Of iets anders bedenken dat de aandacht zal trekken.

Offline gonzo

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #4 on: September 24, 2007, 04:53:18 PM »
Een publiekstrekker voor een beurs. Voor de hele beurs? of voor één stand op de beurs?

Wat voor beurs? Iets met techniek en robots? Wetenschap? particulieren? bedrijven?

Wat is de bedoeling van jullie aanwezigheid op de beurs? Alleen publiek trekken? Kopen? informeren? Interesseren?

Wat is jullie doelgroep? Wat voor publiek verwacht je? Of beter, wie wil je dat er door zo'n actie getrokken worden?

Wat voor soort product/dienst wil je op de beurs tonen? Wat voor bedrijf/organisatie is het?

Met een dergelijk budget kun je wellicht een robot huren? (Asimo huren)?
Of een acteur in een soort robotpak hijsen (a la robocop?)

Of iets anders bedenken dat de aandacht zal trekken.

Ik wil liever niet al te specifiek worden, om herkenning tegen te gaan en geen mensen tegen de borst te stoten.

We willen graag een publiekstrekker voor een stand op een grote beurs waar de inkopers van bedrijven (bijvoorbeeld V&D, Blokker) onze producten (huishoudelijke producten, zoals afvalbakken) kunnen zien. Uiteraard met de bedoeling dat ze onze producten uiteindelijk in hun winkel zetten.

Het gaat puur om aandacht trekken (volgens de bedenker van het idee), maar het zou natuurlijk leuk zijn als de aandacht ook uitgaat naar onze producten (vind ik). Een afvalbak bijvoorbeeld, die komt als je 'm roept, waar je je afval in kunt gooien en die dan weer terugrijdt naar zijn laadstation. Iemand in een robotpak steken (of een robot op afstand laten besturen) is volgens mij niet echt een optie, dat is niet innovatief en is wel heel gemakkelijk (daar komt de internationale beurspers niet op af). Een robot huren kan wel, hoewel ik ook twijfel aan de meerwaarde daarvan.

Waarschijnlijk is datgene wat je een hond eenvoudig kunt leren, niet door een robot te doen.