0 Members and 13 Guests are viewing this topic.
De string theorie, dat is toch het volgende??Het heelal is een grote golfvorm, waarin deeltjes en straling(emissie) een plekje innemen op deze golfvorm en plaatselijk de golvorm veranderen. Sommige golfvormen zijn zo hoogfrequent, dat ze gewoon door andere golfvormen (substanties) kunnen doordringen (licht, straling, muonen) De kleinste deeltjes (nu bekend), zoals quarks zijn de basis golvormen, waaruit je andere golfvormen kan samenstellen (protonen, neutronen, electronen). Uit deze 'golfvorm-pakketjes', kun je dan weer atomen en moleculen bouwen. Sommige clusters van atomen, laten andere golvormen gemakkelijk door. De essentie van bijv. Temperatuur is gewoon een amplitude verhoging in de golvorm, waardoor deze kan/gaat interfereren met naastgelegen golvormen. Verbeter me graag als ik het fout heb.
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html Hier zulde alles te wete kome over string theory wa ge wilt, en het is niet te ingewikkeld gemaakt !Enjoy !Greetz, DReGaNo
DVD's De Eenheid van het UniversumVolgens Margriet Lambour (Publieksservice Teleac/NOT) brengt Teleac geen DVD uit. :'(Er is nergens de DVD van cursus "De Eenheid van het Universum", te koop.Teleac brengt trouwens nauwelijks dvd's uit van cursussen die ze uitzenden.Er zat dus voor mij niets anders op dan cursus op de op te nemen op de harde schijf van mijn DVD recorder. Speciaal hiervoor had ik een dvd-recorder gekocht.Het had me wel veel moeite gekost om het op te nemen, omdat de uitzendingen van de cursus 2 keer is uitgesteld vanwege actuele gebeurtenissen. Gelukkig staan nu de hele cursus op mijn harde schijf.Ik ben vandaag: (zondag 27 november 2005) nu aan het uitzoeken hoe ik vanaf de harde schijf de 3 delen van de cursus op dvd kan branden, zonder reclame blokken.Dit is wel even experimenteren en goed de handleiding bestuderen omdat ik het nog niet eerder dvd's heb opgenomen en gebrandt.Bij de dvd-recorder die ik kocht bij Kruidvat zat alleen de korte handleiding en geen uitgebreide, die moest ik vanaf internet downloaden op PDF formaat. Daarvoor moet je wel eerst Acrobat Reader downloaden om het te kunnen lezen. Zie http://download.phocuselectronics.com/DVHD-160-4/B4V%20NL.pdf voor de handleiding mocht je interesse hebben.HQ (Hoge kwaliteit): 60 minutenSP (Standaard weergave): 121 minuten LP (Lange weergave): 182 minutenEP (Verlengde weergave): 243 minuten SLP (Verlengde weergave Plus): 365 minutenTotale lengte: 3 x 50 minuten = 150 minuten.TestenIk heb zowel een dvd-recorder als een dvd-speler. Ik kan dus op de dvd-speler testen of het af te spelen. Om te voorkomen dat het wel af te spelen is op de dvd-recorder waarop ik het heb opgenomen maar niet op een willekeurige dvd-speler.Reklameblokken wissenOp HQ (hoge kwaliteit) heb ik de 3 afleveringen van 50 minuten elk kunnen branden op 3 dvd+rw schijven. Nu nog met reclame ervoor en erna was er nog tussen de 27%-29% beschikbaar per schijf. Ik ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik de reclameblokken kan wissen. Omdat ik vandaag aan het experimenteren ben wordt dit bericht wordt vandaag regelmatig bijgewerkt met de laaste stand van zaken. De inhoud van de cursus van Teleac heb ik hieronder overgenomen mocht iemand interesse hebben in een kopie op dvd's en de informatie v/d cursus willen printen voor een hoesje en info en om de dvd te bedrukken. De kans bestaat dat Teleac de pagina verwijdert en dan ben je onderstaand info kwijt.De eenheid van het universumOver supersnaren en de theorie van allesEen van de meest geprezen en gelauwerde wetenschapsseries.De snaartheorie wordt wel de Heilige Graal van de fysica genoemd: de speurtocht naar de manier waarop het universum is georganiseerd, opgebouwd, de wetten die het geheel regeren, het DNA van het heelal. De vooruitgang in de wetenschap op dat gebied verloopt traag, maar beweegt zich wel in een duidelijke richting: de formulering van een wet die alles verklaart, de theorie van alles. Pas de laatste jaren is er sprake van een aantal doorbraken en neemt de opwinding onder wetenschappers toe: is het werkelijk mogelijk om alle natuurkrachten onder een noemer te vangen? Met die vooruitgang stijgt echter ook het abstractieniveau tot een ongekende hoogte. Voor de leek is het nauwelijks meer te vatten waar theoretici, fysici en wiskundigen zich vandaag de dag mee bezighouden. En dat is jammer, want de behoefte om dat te weten is ongekend groot. Iedereen wil per slot van rekening wel snappen hoe het nu eigenlijk zit en waar het allemaal om draait.In De eenheid van het universum wordt daartoe een buitengewoon succesvolle poging gedaan. De serie is gemaakt door Brian Greene, hoogleraar wis- en natuurkunde aan Columbia University. Greene is schrijver van de bestseller 'De kosmische symfonie' waarop de afleveringen in deze serie zijn gebaseerd. Met behulp van metaforen, maar ook alledaagse beelden en productietechnieken, die soms doen denken aan de speelfilm The Matrix, brengt hij de snaartheorie op ongekende wijze tot leven. Robbert Dijkgraaf, Hoogleraar Mathematische Fysica UvA en panellid van Hoe?Zo!:"Greene is er als geen ander in geslaagd een uiterst heldere en toch lichtvoetige presentatie te geven van de intellectuele ontwikkelingen die tot de snaartheorie hebben geleid. Zijn expositie van relativiteitstheorie en kwantummechanica is meesterlijk." Productiedatumnajaar 2004 & 2005 Deel 1. Einsteins droomIn de theoretische natuurkunde gaat het er niet om steeds iets nieuws uit te vinden. Het draait om het integreren van de bestaande kennis tot een overkoepelende theorie: een theorie van alles. Newton formuleerde de voor zijn tijd nieuwe wetten van de zwaartekracht. Einstein ontdekte dat de snelheid van het licht een soort kosmische maximumsnelheid heeft: 300.000 kilometer per seconde. Een zo mogelijk nog grotere prestatie was zijn bewijs van de manier waarop zwaartekracht en lichtsnelheid verband houden. Een soortgelijke bundeling van krachten vond plaats op het gebied van elektriciteit en magnetisme. De Schot James Clerk Maxwell slaagde er voor Einstein al in deze twee krachten te verenigen. Hij maakte van vier formules in feite één kracht: het elektromagnetisme. In deze eerste aflevering staat Einsteins droom centraal: de verdere unificering van de krachten van het universum. Het was zijn ideaal de wetten te vinden die van het heelal een ordelijke en voorspelbaar geheel maakten. Daarnaast wilde hij het verband tussen zwaartekracht en elektromagnetisme bewijzen. Zijn pogingen werden echter ondergraven door de ontdekking van de kwantummechanica, die de chaos en onvoorspelbaarheid als uitgangspunt nam. Deel 2. Een wereld van snarenWat is het allesomvattende natuurkundige principe, de superformule, die beschrijft hoe het universum functioneert, ongeacht tijd en plaats?De relativiteitstheorie van Einstein levert een elegant en ordelijk model van ruimte en tijd. Maar de wetten van de kwantummechanica - die gelden voor de allerkleinste deeltjes in het universum - geven de ruimte een schokkerig en chaotisch aanzien. Hoe zijn die twee denkbeelden op één lijn te brengen? Wat is het allesomvattende natuurkundige principe, de superformule, die beschrijft hoe het universum functioneert, ongeacht tijd en plaats? Een mogelijk antwoord biedt de snaartheorie, die centraal staat in deze tweede aflevering. Al eeuwen omschrijven de geleerden de basisbestanddelen van de natuur als minuscule bolletjes en puntjes. Deze bestanddelen zijn de atomen en de nog kleinere deeltjes waaruit die zijn opgebouwd. De snaartheorie stelt echter dat de kern van ieder stukje materie bestaat uit een uiterst klein, trillend draadje energie: een zogeheten snaar. Een nieuwe generatie geleerden is van mening dat deze piepkleine snaartjes in staat zijn de macrowereld en de microwereld binnen één theorie te verenigen. Deel 3. De elfde dimensieTrillende snaren als allerkleinste eenheid van het universum. Hoe bewijs je het bestaan van van deze onvoorstelbaar kleine deeltjes? Trillende snaren als allerkleinste eenheid van het universum. Dat idee leek de mogelijkheid te bieden om alle krachten onder één noemer te brengen: de theorie van alles. Een eenheid die altijd gelijk is, maar die zich verschillend kan gedragen en zo verantwoordelijk is voor de meest uiteenlopende verschijnselen in ons heelal. Het probleem was alleen dat de geleerden niet één snaartheorie formuleerden, maar wel vijf. En dat stond natuurlijk weer haaks op het ideaal van een overkoepelende theorie. Over dit dilemma gaat deze laatste aflevering. Is het mogelijk deze impasse te doorbreken? Hoe breng je alle varianten onder één noemer? En hoe bewijs je überhaupt het bestaan van snaren, van deze onvoorstelbaar kleine deeltjes? Bron: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=227771Zie ook: http://home.hetnet.nl/~dickleendert/dvd/dvd.html
Een goed boek omtrent string (super snaar) theorie is "hyper-ruimte"van de theoretisch natuurkundige Michio Kaku.Wat hij eigenlijk zegt is dat Einsteins relativiteits en zwaartekrachts theorie en de quantummechanica stukjes van de legpuzzel zijn (de legpuzzel in deze is de GUT (grote unificatie theorie). Dit wil zeggen een allsomvattende theorie die alles in het heelal verklaard en die Einstein en de quantum mechanica verenigd in een theorie.Wat nu eigenlijk de String theorie zegt is dat deze twee theorieen alleen in elkaar passen wanneer je ze beziet vanuit hogere dimensies.De String theorie komt er op neer dat het meest elementaire deeltje geen deeltje is maar een soort snaartje (nog vele malen kleiner dan elementaire deeltjes) die in 10 dimensies bestaan. Die snaartjes kunnen verschillend trillen. Alle elementaire deeltjes zijn eigenlijk de zelfde 10-dimensionale snaar die verschillend trilt en zodoende verschillende elementaire deeltjes veroorzaakt.( maar in weze is het een en dezelfde snaar)Er wordt ook wel over de String theorie gezegd dat het 21 eeuwse natuurkunde is die toevallig in de twintigste eeuw terecht is gekomen, we weten dat deze theorie er is, alleen is onze kennis en onze wiskunde nog te beperkt om het echt goed te kunnen begrijpen.Michio Kaku gebruikt in zijn boek ook een mooie analogie die String theorie goed duidelijk maakt.Stel je vlakland voor, alle wezens in vlakland zijn 2-dimensionaal en hebben absoluut geen weet van boven of onder ( alleen links, rechts, voor en achter).Boven vlakland (in de 3-dimensie) hangt een prachtige edelsteen, maar deze edelsteen is instabiel en spat daarom uit elkaar. De brokstukken komen her en der in vlakland terecht. Sommige stukken die vlakland raken zijn gepolijst (buitenkant edelsteen) en sommige stukken die vlakland raken zijn korrelig (binnenkant edelsteen)Nu gaan de vlaklanders de brokstukken onderzoeken.De ene groep zegt:"materie is korrelig."Nee, zegt een andere groep, materie is mooi vlak gepolijst.Er komt discussie en ze komen er maar niet uit.Op een gegeven moment komt er een hele slimme vlaklander en die zegt: "mischien moeten we de materie (brokstukken) wel zien vanuit een hogere 3- dimensie en mischien past korrelig en gepolijst dan wel perfect als een puzzel (edelsteen)in elkaar.Vanuit deze analogie gezien is de edelsteen het 10 dimensionale symetrische heelal van voor de big-bang.Het uit elkaar spatten is de Big-bang zelf.De brokstukken is de materie in het heelal.De gepolijste materie wordt beschreven door Einsteins theorie van de zwaartekracht en de korrelige materie wordt beschreven door de quatummechanica.De String theorie is eigenlijk de theorie van de slimme vlaklander die zegt dat we alles vanuit een hogere dimensie moeten bekijken. We zien dan dat de quantummechanica en de zwaartekracht van Einstein perfect in elkaar passen. (of te wel de grote unificatie theorie (GUT) )