Neoweb.nl

Toepassingen voor Heliumbouw

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline admin

• The Admin
  • 579
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
Toepassingen voor Heliumbouw
« on: October 31, 2003, 11:48:11 AM »
Helium en waterstof hebben de neiging te stijgen. Bij deze techniek wordt de opwaartse kracht gebruikt voor tal van toepassingen

Heeft u ideeen over H-bouw?
Vertel het een ieder!

H-bouw is gebruik maken van de drijfkracht van waterstof of helium, om objecten niet van onderaf te ondersteunen, maar juist andersom.

Objecten hangen dus aan constructies van helium- of waterstof ballonnen
« Last Edit: January 07, 2004, 07:18:22 PM by admin »
"The Future Starts Here!"

Offline Xorax

• *
  • 25
  • +14/-3
  • spijker, schrijven, cijfer, cyber
Re:Toepassingen voor Heliumbouw
« Reply #1 on: October 31, 2003, 11:56:37 AM »
Ow leuk! ;D

euhm es ff kijken...
-auto's die minder wegdek wrijving hebben, doordat ze aan een ballon hangen?
-compleet wegdek dat zweeft? (misschien zelfs meerdere wegdekken bovenelkaar?

Grote gebouwen hebben de neiging om in elkaar te zakken, misschien dat je ze kan 'laten hangen' aan een heliumballon?
Of misschien Helium in wanden opsluiten (opwaartse druk)
Ook voor in je autodak?

-Meubels die hangen aan een grote helium balon in je huis (handig met stofzuigen, kun je altijd onder de bank komen  8)
-heliumhulpje (als je iets een paar verdiepingen omhoog moet tillen)

Offline Altravia

• *
  • 25
  • +10/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: October 31, 2003, 02:12:17 PM »
Wat is de opwaartse druk van Helium?
In andere woorden. Hoeveel gewicht kan een ballon van 'zeg' 1 liter (10cm3) dragen..

En gaat dit ook op voor verschillende temperaturen, Luchtdruk, hoogte etc.

Om die effecten te neutraliseren, zal er meet/regel apparatuur ontwikkeld moeten worden!

Offline Spaceboy

• *
  • 4
  • +5/-0
« Reply #3 on: October 31, 2003, 03:16:54 PM »
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het is wel interessant!

Ik ben benieuwd of dit commercieel allemaal haalbaar is.

Ik denk wel dat door het gebruik van helium en waterstof in veel verschillende soorten toepassingen er een sneeuwbal effect ontstaat. Ik denk dat ik maar eens een paar aandeeltjes ga kopen  8). Hoekloos verkoopt toch ook waterstof in van die tanken?

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #4 on: November 02, 2003, 01:22:03 PM »
Als ze die techniek zouden toepassen kun je misschien nog veel hoger bouwen dan de nieuwste hoogste wolkenkrabber in Taiwan.

De Taipei101 (508 meter hoog!) en 101 verdiepingen

http://www.tfc101.com.tw

Offline flamman

• *
  • 21
  • +13/-0
« Reply #5 on: November 04, 2003, 04:22:13 PM »
Een zwevend hotel?
Of een zwevende stad? (zoals in StarWars)
Pretpark met enorme afdalingsbaan!  8)

Offline Digihans

• 1.792
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #6 on: November 09, 2003, 11:47:11 AM »
Waterstof heeft de voorkeur, omdat de drijfkracht veel hoger is dan Helium. Waar je bij Waterstof bouw in iedergeval op zou moeten letten, is:
-brandgevaar (brandvertragende stoffen)
-lekkingsgevaar (aparte compartimenten, die gezamelijk een groot kussen vormen)
-grote structuren moeten zelf waterstof bij kunnen maken (voor het geval van lekkingsgevaar

Offline djpascal

• *
  • 2
  • +1/-0
« Reply #7 on: November 29, 2003, 06:53:44 PM »
Als je een auto volspuit met helium? is die dan niet lichter, minder wegdek-wrijving? En je banden, en je carroserie etc.
Paar grote gestroomlijnde ballonnen op je fiets en je kan makkelijk naar je werk toe fietsen!

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
« Reply #8 on: February 06, 2004, 04:25:41 PM »
Als je een auto volspuit met helium? is die dan niet lichter, minder wegdek-wrijving? En je banden, en je carroserie etc.

Ja, dat is waar, maar aan de andere kant heb je dan ook minder grip op de weg. Als je gas geeft slippen de banden vaker door. ;)

Vooral lastig als je in de modder vastzit.  :)
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #9 on: February 06, 2004, 09:24:59 PM »
Ja maar dan pomp je gewoon je hele auto vol met helium, en zweef je uit de modder! ;)

Offline bastheboss

• 409
  • +70/-16
  • *360*
« Reply #10 on: March 18, 2004, 07:17:53 PM »
je kan ook een H-ballon boven jezelf hangen en dan gaan lopen net als op de maan met van die sprongetjes want dan neerwaartse kracht minder.

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #11 on: April 26, 2004, 12:15:54 PM »
Allemaal leuk bedacht maar ik zie er zelf geen toekomst in. Zoveel Helium is er niet meer op aarde. En ik denk dat we het beter voor andere dingen kunnen gebruiken.

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
Re: Toepassingen voor Heliumbouw
« Reply #12 on: October 23, 2004, 05:15:02 PM »
Hebben jullie wel gezien hoe groot die zeppelins waren om een paar man de lucht in te stouwen?, laat staan een hele stad laten zweven en een auto vol helium pompen zal de druk op de weg hoogstens enkele kilogrammen doen afnemen, maar ondertussen rijd je wel met een donald duck stem rond  :D

Toch denk ik wel degelijk dat er toepassingen zijn voor heliumbouw, waarbij opblaasbare en ultralichtgewicht constructies het kernwoord zijn, neem bijvoorbeeld de solar tower zoals die in Australie zal verrijzen:

http://www.enviromission.com.au/index1.htm

In plaats van hun plannen met beton en kunststof, lijkt me dit nu typisch iets om een opblaasbare schoorsteen van een kilometer lengte te maken, waarbij  de wanden met helium gevuld zijn en tevens lopen er enkele banen met perslucht en kleppen op diverse hoogtes die kunnen helpen bij stationkeeping, oftewel om de schoorsteen te balanceren...

« Last Edit: October 23, 2004, 05:45:47 PM by Vortexx »

tag_one

« Reply #13 on: February 08, 2005, 12:11:13 PM »
Allemaal leuk bedacht maar ik zie er zelf geen toekomst in. Zoveel Helium is er niet meer op aarde. En ik denk dat we het beter voor andere dingen kunnen gebruiken.
er zit genoeg helium in de maanbodem

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #14 on: February 09, 2005, 08:19:06 PM »
er zit genoeg helium in de maanbodem

haal dat eerst maar eens naar de aarde  :-\

Offline bastheboss

• 409
  • +70/-16
  • *360*
« Reply #15 on: April 07, 2005, 07:46:27 PM »
Als ze die techniek zouden toepassen kun je misschien nog veel hoger bouwen dan de nieuwste hoogste wolkenkrabber in Taiwan.

De Taipei101 (508 meter hoog!) en 101 verdiepingen

http://www.tfc101.com.tw

Hij heeft 100 verdiepingen. Ze hebben uit bijgeloof de 13de verdieping overgeslagen.  :P
Echt waar !!!

O0

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #16 on: August 23, 2005, 10:51:17 PM »
Hey is het dan toch nog mogelijk om een luchtkasteel te maken?!?

Daar heb als kindzijnde la van gedroomt! O0
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline djenghiz

• *
  • 13
  • +4/-0
  • De oplossing volgt vanzelf.
« Reply #17 on: August 26, 2005, 11:37:05 AM »
Dit is nou weer geen plan mensen!

Mijn dochter is helemaal gek van heliumballonnen. Dus die haal ik nog wel eens.
Als ik dan 15 balonnen haal, van redelijke grootte, kan ik niet eens een knuffel optillen. Nadeel is dat ik niet door de voordeur kan.
Dit om even het benodigde volume aan te geven om een knuffel op te tillen.

Mocht ik een gebouw willen optillen denk ik dat mijn constructie erg sterk moet zijn (en dus zwaar, uitgaande van tegenwoordig bekende materialen) om de zijwind op te vangen. Daarnaast is de schaduwwerking van zo'n gigantisch volume buiten he gebouw ook erg groot waardoor er in de stad geen zon meer te bekennen is.

Leuk idee, maar antizwaartekracht lijkt me reeler  ;)

Offline Digihans

• 1.792
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #18 on: October 20, 2005, 07:46:52 PM »
Tests breedband via ballonverbinding succesvol

Bron: BBC News & Tweakers.net

Europese en Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd om in Zweden snelle breedbandverbindingen op te zetten door gebruik te maken van een luchtballon, van het type dat ook voor weermetingen wordt gebruikt. Voor de tests werd een ballon negen uur op een hoogte van 24 kilometer gehouden, die werd gebruikt om tussen verschillende aardstations een dataverbinding van 11Mbps in de lucht te houden (letterlijk dus). De onderzoekers verwachten dat de techniek geschikt is voor snelheden tot 120Mbps. Het onderzoek wordt onder meer gesteund door British Telecom en de Europese Unie. Volgend jaar vinden er in Japan nieuwe proeven plaats.

Luchtschepen zijn interessant voor internetverbindingen omdat de fysieke snelheidsbeperkingen van vaste materie zoals kabels of telefoonlijnen wegvallen; er wordt gebruikgemaakt van een optische verbinding door de lucht. Ze kunnen verbindingen in de lucht houden tegen een fractie van de kosten voor satellietcommunicatie, en kunnen duizendmaal zoveel gebruikers van een breedbandverbinding voorzien als een satelliet. Een luchtschip kan een oppervlakte van tegen de drieduizend vierkante kilometer bedienen, wat betekent dat ons land door een stuk of dertien luchtschepen gedekt zou kunnen worden. De onderzoekers zeggen dat de techniek niet in de eerste plaats bedoeld is om bestaande verbindingen te vervangen, maar om aanvullende diensten te kunnen leveren. Zo zou de techniek bijvoorbeeld zeer geschikt zijn om treinreizigers van breedbandinternet te voorzien.