Neoweb.nl

marktonderzoek via blogs en forum

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
marktonderzoek via blogs en forum
« on: March 05, 2006, 11:46:09 AM »
Weblogs en fora helpen bedrijven bij detectie trends

bron: The Washington Post & Tweakers.net

Bedrijven maken in toenemende mate gebruik van de mening die mensen op internet verkondigen over diensten en producten. Zij doen dit om tendensen in een vroeg stadium te detecteren en hier tijdig op te reageren. Een resultaat hiervan is bijvoorbeeld de productlijn van het voedselbedrijf ConAgra. Door middel van een analyse van wat er zoal op internet gezegd wordt over het eigen voedingsgedrag, wist het bedrijf tijdig in te haken op de dalende interesse voor eten met weinig koolhydraten en een alternatief gamma gezonde producten te introduceren. Ook gebruikt ConAgra de online publieke mening om bijvoorbeeld te bepalen hoe de angst voor vogelgriep de populariteit van kip als voedselproduct beïnvloedt. Een ander voorbeeld vormt HP, dat recentelijk besloot om na te kijken hoe levensvatbaar het is om defecte computers voortaan bij mensen thuis te repareren. Het bedrijf besloot hiertoe na op internet veelvuldig gelezen te hebben dat mensen het erg vervelend vinden om hun pc achter te laten bij een winkel om gerepareerd te worden.

Een bedrijf dat slim gebruikmaakt van de wens uit het bedrijfsleven naar wat er op internet leeft, is Nielsen BuzzMetrics. Software van dit bedrijf verzamelt en analyseert alle schrijfsels op honderdduizenden weblogs, fora en andersoortige plekken waar mensen hun mening geven. Vervolgens kan deze database doorzocht worden op basis van bijvoorbeeld een productnaam, persoon of merk, waarna het duidelijk wordt hoe en hoe vaak de internetbevolking het hier over heeft. Ook is de applicatie in staat om te bepalen of de zoekterm in een positieve of negatieve context wordt gebruikt, inclusief eventuele nuances. De kans dat internet de enige informatiebron over de publieke opinie wordt, is niettemin klein. De traditionele middelen zoals focusgroepen en enquêtes blijven nog steeds in zwang. Ook hoogleraar marketing Tim Calkins van de Kellogg School of Management raadt bedrijven aan om internet niet als enige bron te gebruiken voor belangrijke beslissingen. Wel onderkent hij dat blogs en discussiegroepen kunnen helpen om een idee te krijgen van wat er speelt onder de doelgroep.