Digitale nota's van start bij Rabobank
bron:planet.nl
(P7) Rabobank is de eerste Nederlandse bank die digitale nota's van bijvoorbeeld nutsbedrijven verwerkt in het internetbankieren.
De postbestellers van TPG Post krijgen het de komende jaren rustiger als de verwachtingen van Rabobank kloppen. De bank neemt vandaag de zogeheten Notabox in bedrijf, een elektronische brievenbus waar klanten direct de facturen van bedrijven met de digitale acceptgiro's in kunnen ontvangen.
Het aantal deelnemers is nog beperkt. Onder meer Casema, Neckermann en Multikabel doen mee. Ook SVHW, Kesteren Medical Factoring, waterleidingbedrijf PWN en Quelle ondersteunen de dienst reeds. Sanoma, Vpro en verscheidene verzekeraars sluiten zich binnenkort aan op de digitale brievenbus.
Klanten kunnen via hun bankierprogramma aan de bedrijven kenbaar maken dat ze nota's voortaan digitaal willen ontvangen in het de internetbankieromgeving. Na ontvangst kunnen ze de nota''s voortaan betalen zonder de nummers te moeten overschrijven, zoals bij de acceptgiro's.
Rabobank verwacht dat over enkele jaren de helft van alle 200 miljoen jaarlijks verstuurde acceptgiro's via Notabox zullen worden afgehandeld.
Geen gezamenlijke lancering
Klanten van nuts-, telecom-, postorder- en verzekeringsbedrijven kunnen bij het bedrijf aangeven digitale nota's te willen ontvangen. TPG Post, met wie Rabobank de dienst ontwikkelde, neemt de facturen aan en stuurt ze digitaal door. Daarvoor betalen de bedrijven 50 procent minder dan wat ze kwijt zijn voor het versturen van papieren nota's.
Vooralsnog is Rabobank de eerste die de digitale brievenbus in bedrijf neemt. ABN Amro, ING Bank en Postbank volgen in de loop van 2006. Rabobank stelde de lancering van Notabox in 2005 nog uit om de dienst tegelijk met de anderen banken te kunnen presenteren. De Rabobank-woordvoerder: "Maar we zijn nu klaar, dus gaan van start."
ABN Amro, ING Bank en Postbank zijn met de techniek echter nog niet ver genoeg. Een woordvoerster van TPG Post: "Met sommigen zijn we nog in vroege onderhandelingen, met anderen zijn we bezig met de implementatie."
Rabobank.nl nog niet af
Vertraging loopt de Rabobank zelf op bij de lancering van zijn nieuwe website. In december 2005 zei de bank nog voor de jaarwisseling een nieuwe, gebruiksvriendelijker site te zullen lanceren. Daarin staan videopresentaties centraler, een voorbode voor de interactieve digitale televisiediensten die de bank vanaf deze maand uit wil gaan zenden. Volgens een zegsman duurt het nog enkele weken voordat de nieuwe site online gaat. De technische prestaties van de nieuwe site zijn nog niet voldoende.