Neoweb.nl

Valkuilen bij startende ondernemers.

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 408
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Valkuilen bij startende ondernemers.
« on: September 19, 2006, 08:59:37 AM »
Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, komt er veel op je af.
Een groot aantal startende ondernemers houdt het geen 3 jaar vol!
Dit komt door een aantal valkuilen waar andere startende ondernemers van kunnen leren.

In het begin bieden kleine ondernemers hun diensten vaak aan voor lage tarieven. Het klantenbestand groeit dan snel. Maar als alle kosten er af worden gehaald, houdt de ondernemer vaak weinig over, of teert zelfs in! Het verhogen van de tarieven jaagt mogelijk veel klanten weg en resulteerd in eenzelfde situatie.

Beginnende ondernemers houden vaak ook geen rekening met de belastingdienst. Ze verkopen diensten en producten en sturen netjes een factuur met btw.
Als de facturen worden betaald levert dat een leuk bedrag op de rekening op, maar daarvan moet de BTW nog worden betaald EN nog veel belangrijker is de winstbelasting danwel de loonbelasting die hierover nog betaald moet worden !
Van iedere euro die op je rekening belandt, gaat (uiteindelijk) méér dan de helft uiteindelijk naar de belastingdienst!
Tenzij je 'kosten' maakt, want kosten drukken de winst en het resultaat en dus ook uiteindelijk het te betalen bedrag aan belastingen.

Wat beginnende ondernemers ook vaak missen is professionaliteit. Ze hebben dan bijvoorbeeld geen visitekaartjes, envelopen & briefpapier, een passend logo etc.
Het is niet zo dat je zonder deze attributen niet succesvol kunt zijn, maar een visitekaartje laat een 'blijvende' indruk achter. Zo'n kaartje wordt namelijk bewaard, het logo op het briefpapier wordt gezien etc.

Parallel hieraan is de marketing. Dat klinkt als een moeilijke term, maar is niets meer dan je bedrijf bekend te maken bij je doelgroep.
Marketingkosten worden vaak gemeden, omdat dit ten koste zou gaan van de winst, maar bekijk het dus eens andersom! Van iedere euro die je uitgeeft, hoef je geen winst-/loonbelasting te betalen, en vaak is de btw weer aftrekbaar! Dus van iedere (marketing)euro die je uitgeeft, betaald de belastingdienst ruim 50% mee!

Of neem het volgende rekenvoorbeeld.
Stel je geeft vijftig euro uit aan een advertentie en krijgt daardoor 1 klant die je 20 euro opleverd. (dan koste je advertentie maar 25 euro en je klant levert uiteindelijk ook maar 10 euro op!) Je maakt dan een verlies van 15 euro!  (op een investering
Verhoog dan je marketingbudget naar 100 euro. Zo'n advertentie trekt meer de aandacht en straalt ook meer professionaliteit uit. (het laat zien dat je er bent!). Op zo'n advertentie reageren misschien wel 4 personen.  (je advertentie koste dus uiteindelijk 50 euro en je klanten leveren 40 euro op)
Je investering is verdubbeld maar je verlies is minder geworden (nog maar 10 euro).
Zou je een advertentie van 200 euro zetten (of 2 van 100), dan trekt zo'n advertentie weer meer klanten. (bijvoorbeeld 12 klanten)
Op dat moment koste de advertentie je dus eigenlijk maar 100 euro, en levert 120 euro op!
Dus op een investering van 200 euro verdien je 20 euro ! (dat is 10%)
Blijf dan je marketingbudget verhogen totdat je winstpercentage niet meer stijgt.
(in sommige gevallen kan een luxe mailing van 15 euro per gevulde envelope klanten binnenhalen die duizenden euro's winst leveren!)
Bepaal dus je ideale marketingbudget. (en begin niet meteen te hoog!)

Staar je ook niet blind op de verschillende mogelijkheden. Vaak denkt een kleine ondernemer dat hij gelijk landelijk op de radio moet etc. Terwijl je dit budget beter kan gebruiken voor 'goedkope' en 'slimme' marketing. Op zich kan een landelijke radioreclame een hoop klandizie opleveren, maar het is wel een dure gok! Beter kun je je marketingbudget verspreiden en verschillende mogelijkheden proberen. Als er een kanaal is waardoor je je klanten weet te bereiken, ga je langzaam je marketingbudget daarin verhogen om je winst te vergroten.

Tegenwoordig zijn de kosten om professioneel voor de dag te komen ook niet meer zo hoog!
100 visitekaartjes kun je al laten drukken voor zo'n 10 euro. (bij een printshop o.i.d.)
Wil je luxe glanzende gedrukte kaartjes, dan ben je zo'n 75 euro kwijt voor 1.000 professionele kaartjes.
Ook 1.000 professionele flyers kun je meestal al laten drukken voor zo'n 150 euro.
Briefpapier & Envelopen kosten ook de wereld niet, en met een eigen kleuren laserprinter kun je zelf je logo printen op envelopen en brieven.

Genoeg mogelijkheden dus voor kleine ondernemers om toch efficient met je kasstroom om te gaan.