Neoweb.nl

Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline admin

  • The Admin
  • *****
  • 579
  • +112/-10
  • Gender: Male
  • Neoweb Technologie Forum
Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« on: October 12, 2004, 11:50:42 AM »
Brainstorm over Fileproblematiek

Kernwoorden om de brainstorm te starten:

Files, auto's, snelwegen, asfvalt, zoab, het weer, rekeningrijden, treinen, openbaarvervoer, milieu, economie, wegenwacht, sleepdiensten, bewegwijzering, logistiek, automatisering
« Last Edit: October 22, 2004, 10:18:56 AM by admin »
"The Future Starts Here!"

Offline the eagle

  • *****
  • 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #1 on: October 22, 2004, 11:40:23 AM »
ze zouden het ov wel eens gratis kunnen maken. kijken of dat helpt.

Offline val

  • *****
  • 88
  • +21/-2
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #2 on: October 23, 2004, 08:47:01 PM »
Alle mensen die nu alleen in een wagen zitten om naar hun werk te gaan moeten een smalle wagen kopen zodat ze bij file met zes naast elkaar kunnen rijden op de snelweg.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #3 on: October 24, 2004, 04:54:59 PM »
ten eerste moeten zgn 'lane-switchers' worden beboet.
Ik heb jarenlang iedere dag in de file gestaan en het wisselen van rijstrook levert je de ene dag 10 auto's voorsprong ...de andere dag 10 auto's achterstand...maar als je dan van de snelweg komt en voor een stoplicht staat, kom je ze allemaal weer tegen...

Het levert dus geen reet op....alleen een hoop irritatie...
Beboeten die handel...

Offline bashanna

  • *****
  • 774
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #4 on: November 15, 2004, 09:38:16 AM »
Het beste zou zijn om een computer de stroom te laten regelen, maar in de praktijk gaan mensen toch sneller of langzamer rijden. Iemand zou daarom het tempo moeten bepalen.

Er is wel eens een proef geweest met 2 politie auto's voorop een file, die het tempo bepalen. Ik weet niet of dit helpt, maar als er in de file tempo-bepalende objecten meerijden, zou de file makkelijker kunnen doorstromen.
Hiervoor zouden dan per ochtendspits een 'paar honderd' auto's ingezet moeten worden, die om de zoveel duizend auto's de file inrijden, om het tempo te bepalen.

Een Ander oplossing: Spitsstroken (alleen moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als er dan nog een ziekenauto of brandweer langs moet)

Ook de maximumsnelheid overdag verlagen naar bijvoorbeeld 80 km lijkt mij een uitstekend idee. Vaak ontstaan opstoppingen rondom langzaamrijdend verkeer. (vrachtwagens etc.)
Van mij mag de maximum snelheid 's nachts wel wat omhoog.
Ik rijdt 's avonds vaak zat 140-150 km per uur( of nog harder), en dan is er ook geen kip op de weg, dus dan kan het. (tenzij je een klapband krijgt)

En het openbaarvervoer gratis maken. Of dikke subsidies erop.
OF een bonus als je meer dan 100x per jaar een plaatsbewijs van het OV kan overleggen. Het openbaar vervoer moet dan wel gepersonaliseerd worden (op naam van reiziger), zodat fraude voorkomen kan worden.

Of maak benzine voor autorijders gewoon nog een schepje duurder... (nog een kwartje erop). Je maakt jezelf er niet populair mee, maar het mes snijdt aan 2 kanten (extra geld voor minder drukke wegen)

Een laatste optie die ik zo snel kan bedenken is:
Tijdens de ochtendspitst staan bosjes mensen die helemaal niet in die spits hoeven te staan. (de zgn. Dagjesmensen) Zorg dat de ochtendspits alleen voor 'werkend verkeer' is. Beboet desnoods mensen die persee om 9 uur een file in willen rijden om uiteindelijk toch nog heel laat (10:30) bij een kennis, winkel etc te zijn. Deze mensen kunnen ook na 10:00 beginnen met rijden. En dan zijn ze ook om 10:30 op de plaats van bestemming.
Dus de snelweg open voor werkverkeer van 7:00-10:00 en van 17:00-19:00 (desnoods via een soort authorisatiepoortjes als je de snelweg oprijdt (of via radiografisch RFID, dan kun je meteen doorrijden)
En 'fun'-verkeer tussen 10:00 - 16:00 en van 19:00 - 7:00



Offline Denton

  • *****
  • 444
  • +86/-9
  • Gender: Male
  • Who is talking about progress is a slow proces?
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #5 on: February 22, 2005, 03:52:46 PM »
Het is inderdaad handig als er heel goedkoop een maandkaart te koop is voor openbaar vervoer (bijvoorbeeld maandelijks thuis gestuurd). Dit zorgt voor constantere inkomsten van het openbaar vervoer en daarmee kunnen zij meer bussen etc in zetten. Gratis is denk ik geen optie, omdat je daarmee ook de fietsende medemensch in de bus lokt (ik kan het weten als student met ov). Uiteraard ook een stuk subsidie vanuit de overheid.

Wat belangrijke punten zijn is dat je snel overal moet kunnen komen, dus veel bussen op een buslijn. Omdat het erg duur kan zijn om een bus voor slechts een paar mensen te laten rijden kunnen hier kleine busjes ingezet worden. OOk hier weer: de bus moet er regelmatig zijn en op constante tijden, want als mensen weten dat OV snel en redelijk efficient is dan willen ze wel.

als laatste moet je nog denk ik geld steken in een campagne die OV bevorderd en misschien zelfs wel een bonus (mindering in belasting) aan de mensen die geen auto bezitten (of met een groepje een auto).

Denton

Offline Peter

  • *****
  • 423
  • +37/-7
  • Gender: Male
  • Meten = Weten
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #6 on: April 11, 2005, 09:06:44 AM »
Kleinpolderplein nieuwe filetopper

bron:nu.nl

AMSTERDAM - Knooppunt Kleinpolderplein bij Rotterdam was in de eerste drie maanden van dit jaar het grootste verkeersknelpunt van Nederland. De A13 vanuit Rijswijk neemt die dubieuze eer over van knooppunt Everdingen op de A2, dat de filetop jarenlang aanvoerde, bleek maandag uit gegevens van de Verkeers Informatie Dienst (VID).

De hardnekkige files bij Everdingen in zowel de richting van Den Bosch (in de avond) als Utrecht ('s ochtends) zijn vrijwel verdwenen. De goede doorstroming bij Everdingen na het gereedkomen van werkzaamheden en de aanleg van spitsstroken hebben wel tot gevolg dat de drukte stroomafwaarts toeneemt. Nieuw in de filetop zijn daarom de knelpunten Hedel en Vinkeveen op de A2.


Sneeuwval
Ten opzichte van 2004 daalde de filedruk (lengte en duur) in het eerste kwartaal van 2005 met 6,2 procent. Volgens de VID reageerde het verkeer relatief rustig op sneeuwval in de wintermaanden. Dat leidde juist in 2004 tot veel extra files.

Offline Denton

  • *****
  • 444
  • +86/-9
  • Gender: Male
  • Who is talking about progress is a slow proces?
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #7 on: April 19, 2005, 03:38:07 PM »
OK, laten we dit probeem eens analyseren.

WAT IS HET PROBLEEM?
1 Waarom gaan mensen liever een uur in de file staan dan met het OV?

WAAROM DOEN MENSEN DAT?
2.1 Dit doen ze omdat ze meestal NET ZO LANG of KORTER onder weg zijn
2.2 Dit doen ze omdat ze geen vertrouwen hebben in het OV

OPLOSSING:
3.1  Ten eerste zorg voor snel OV: snellere treinen, snelle bus verbindingen, snelle metro's in de stad en FREQUENT vervoer (niet een keer in het uur, het OV moet afgestemd zijn op jou en niet andersom, dat is de auto ook niet)

3.2  Geef ipv aan hoevaak het OV telaat is aan hoevaak het OV optijd is, en werk hier aan. Iets van 10/ 15 % is denk ik acceptabel. Geef hier ook bij aan hoeveel daarvan niet de schuld is van het OV bedrijf (iem die voor de trein springt, politie die de bus doorzoekt etc).

Laat ook in de spits een rubriek OV komen waarin staat waar de onderhouds gebieden komen zodat de mensen de rubriek lezen en waarin staat waar bijv de NS bezig is het OV te verbeteren, zodat de mensen zien dat er inzet getoond wordt voor verbetering!


DAS WAS ES
Nuttig??

DENTON
 


Offline bastheboss

  • *****
  • 409
  • +70/-16
  • Gender: Male
  • *360*
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #8 on: April 27, 2005, 06:05:30 PM »
In Japan rijden er hele snelle treinen en ook nog eens heel veel treinen die iedereen op tijd op hun bestemming brengen. In totaal hadden ze vorig jaar een vertraging van 12 seconden. (stond in de KIJK)

Als we daar nou eens een voorbeeld aan nemen. We halen Japanse ingineurs hierheen en laten hun ons leren hoe ze dat gedaan hebben.
       En vrachtwagens verbieden andere vrachtwagens in te halen tijdens de spits lijkt me ook heel handig want dit zorgt ook vaak voor opstoppingen.

Offline Denton

  • *****
  • 444
  • +86/-9
  • Gender: Male
  • Who is talking about progress is a slow proces?
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #9 on: April 27, 2005, 09:10:50 PM »
Het gaat niet alleen om de techniek: in japan mogen ze dan nog zo mooie techniek hebben, maar als dat spul door nederlanders zou worden bestuurd, waren die uitkomsten niet zo mooi geweest (het is daar bijv een grote schande als je niet optijd bent, hier letten we niet zo echt op de minuut).

Japan is gewoon een compleet andere wereld!

Denton

Offline Robert

  • *****
  • 3.158
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #10 on: February 21, 2006, 09:40:37 AM »
Prijsvraag voor oplossen fileprobleem

bron:nu.nl

AMSTERDAM - Als het aan directeur-generaal Keijts van Rijkswaterstaat ligt, helpen automobilisten bij het oplossen van het fileprobleem. De topambtenaar denkt daarbij aan een landelijke prijsvraag, zo liet hij maandag weten in het programma BNR Laat van BNR Nieuwsradio.

Minister van Verkeer Peijs vroeg Rijkswaterstaat eerder om ideeën aan te dragen voor het oplossen van het fileprobleem. Keijts wil zich daarbij niet beperken tot de eigen organisatie, maar vanaf volgende maand ook automobilisten aan de tand voelen.

Het idee voor een prijsvraag ontstond tijdens de uitzending van BNR laat. Wat automobilisten precies kunnen winnen, kon Keijts nog niet zeggen. Evenmin zei hij of hij verwacht dat de actie een concreet idee oplevert om mee aan de slag te gaan.

Dus hup.. laat die hersentjes nog even kraken  ;)

Offline Mike

  • *
  • 9
  • +4/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #11 on: November 01, 2006, 10:12:02 AM »
Het file probleem zou makkelijk op te lossen zijn geweest als we niet van die stomme dingen. gedaan zouden hebben.

Het is heel simpel maar een weg terug is er niet meer.
Kijk naar de natuur en zie hoe zij haar file probleem oplost.
Water staan nooit in de file.
Dus harder rijden op smalle 2 baanswegen en langzamer op de brede 4baanswegen.

Bij grote drukte de pegstroken er bij pakken dus breder gaan.
Net als een rivier die door het land stroomt.
 
Het lost echter niet veel op maar wel wat de infrastructuur zou totaal herzien moeten worden en dit kost te veel.
Een niet oplosbaar probleem dus.

Offline Robert

  • *****
  • 3.158
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #12 on: November 01, 2006, 01:25:26 PM »
Ze moeten mensen die te langzaam rijden ook eens gaan bekeuren.
Of burgers laten tippen over 'slecht' rijgedrag.
Wanneer iemand dan vaak wordt getipt, moet zo iemand een rij-proef afleggen, of wordt extra in de gaten gehouden met nummerbord herkenning o.i.d.

En misschien om de zoveel jaar een verplicht rij-examen, want sommige mensen zijn echt een gevaar op de weg.
En dan wil ik niet generaliseren, maar als ik een automobilist zie die te langzaam rijdt, is het 9 van de 10 keer 70+er

Daarnaast heb je nog de jakkeraars, die denken dat ze door hardrijden sneller ergens zijn.
Ze hebben niet door dat ze daarmee het milieu en het overige verkeer schade berokkenen.
Vaak zwaai ik naar ze als ik ze bij een stoplicht weer voorbij ga.



« Last Edit: August 22, 2020, 02:59:12 PM by Robert »

Offline dazz

  • ***
  • 207
  • +20/-3
  • Gender: Male
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #13 on: December 04, 2006, 09:19:49 AM »
Meer aandacht voor kortere
woon-werk-afstanden
en verhoging van de leeftijd
waarmee iemand een rijbewijs mag halen?
Soms voel ik me dom zonder te weten waarom.

Offline enra

  • *
  • 4
  • +2/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #14 on: May 12, 2007, 01:36:27 AM »
denk dat een minimum snelheid per rij strook al een hele verbetering kan opleveren, dus niet alleen de vrachtwagens te verbieden in te halen.
Maar alle auto's verplichten om met een redenlijke snelheids verschil dat te doen.
En daarbij dat zodanig te doen dat de snelheid op de snellere baan niet gehinderd word. :police:

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #15 on: May 12, 2007, 10:00:14 AM »
Bij een file geldt:
De snelheid wordt bepaald door het langzaamste voertuig.
Als ik vooraan in de file, met m'n auto stil sta, beweegt de hele file niet.
Verder treden er nog wat traagheidsseffecten op, waardoor harmonicabewegingen in de file bemerkbaar zijn.

Harmonicaeffect in de file
Dit harmonicaeffect werkt als volgt.
Als je stil staat in de file, en het voertuig voor je trekt op, zul jij niet meteen ook optrekken. De auto achter je zal weer wat trager zijn etc. Hierdoor ontstaan uiteindelijk grote lege plekken in de file, omdat sommige auto's zich al met 50km/h bewegen en anderen nog stil staan.
Echter denkt de laatste auto die optrekt dat de file is opgelost en begint gewoon 100 te rijden. Al snel komt hij zijn voorliggers tegen en moet daarom weer afremmen, waardoor het hele effect opnieuw gaat spelen.

Harmonica effect bij stoplichten
Bij stoplichten heb je dit harmonicaeffect of traagheidseffect ook.
Stel er staat een rij auto's voor het rode stoplicht. Wanneer het op groen springt zouden alle auto's direct gas kunnen geven. In de praktijk wacht je meestal op je voorligger tot dat die optrekt. Hierdoor rijdt de voorste auto misschien al 50, terwijl de achterste nog moet beginnen met optrekken.

Je kan dit probleem alleen oplossen als alle voertuigen even snel zouden gaan, of allemaal dezelfde afstand zouden hebben (waardoor ze automatisch ook weer even hard rijden)

Michel Rutjens

Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #16 on: August 31, 2007, 01:26:58 PM »
Het probleem is ontstaan doordat mensen van baan zijn veranderd en daardoor verder van huis naar werk moeten rijden. Als voorbeeld: er staan 's morgensvroeg net zo veel mensen op de A12 van den Haag naar utrecht als van utrecht naar Den Haag. Oplossingen hiervoor:
- verlaag de belasting bij het verhuizen naar je werk toe. Iedereen betaald overdrachtsbelasting bij het aankopen van een huis. Wanneer dit verminderd wordt bij een een verhuizing naar het werk toe (binnen een radius van 10 km) naar een acceptabel niveau, zullen meer mensen geneigd zijn naar hun werk te verhuizen. Ook is dan het voordeel voor de starters aanwezig
- geef bedrijven subsidie voor het thuiswerken. Iedere kantoormedewerker kan tegenwoordig thuiswerken en hoeft dus niet meer op het kantoor te verschijnen. Via webcams etc. kan toch vergaderd worden. Deze mensen hoeven dan niet meer de weg op, terwijl ze (nog) effectiever kunnen werken.
- verhoog NIET de belasting op de accijnsen op benzine etc. Dit zorgt alleen maar voor hogere kosten bij de eindgebruikers en heeft totaal geen effect op de files.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #17 on: May 15, 2008, 09:38:01 AM »
Het grote probleem bij files zijn de mensen die zelf in die file staan. Als je het zat bent om in de file te staan, pak dan de fiets, de trein, de metro, de bus of probeer thuis te werken.

Mensen moeten allemaal naar de grote steden. (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Tilburg, Eindhoven etc.)

De files concentreren zich tevens rond bepaalde tijdstippen. (files in de spits)

grote files ontstaan vaak bij plaatsen waar de weg versmalt, of waar mensen van rijlaan moeten veranderen om een bepaalde richting te volgen. Ook bij op- en afritten ontstaan kleine congesties. Duidelijke bewegwijzering en lange afritten zouden hierbij kunnen helpen.

Files ontstaan tevens als het debiet (de totale stroom auto's) per rijlaan wordt verhoogd. Dit kan ook oorzaken hebben zoals ongelukken, wegwerkzaamheden etc.
 
Files ontstaan tevens door weggebruikers die snelstromende rijlanen ophouden, door langzaam in te halen. (vrachtwagens die inhalen, kunnen in korte tijd een enorme stoet auto's achter zich vormen.)
Maar ook veel angstige vrouwen en ouderen hebben hierin een groot aandeel.

Ik rijd zelf vaak op de weg, en telkens als er ergens zich een kleine opstopping voordoet, is dat te wijten aan een inhalende vrachtwagen, een vrouw, of een (bejaarde) man of oude vrouw. (en in vakantieperiodes door inhalende caravans)

Verder zijn er files die veroorzaak worden, doordat mensen opeens niet harder durven te rijden, of zelfs midden op de snelweg de rem indrukken. (oorzaken van deze files zijn bijvoorbeeld laagstaande zon, of harde neerslag)

Maar naast natuurlijke oorzaken, blijven mensen ook gewoon kijken als er aan de andere kant een ongeluk is gebeurt, of er ergens een gebouw naast een snelweg in de brand staat. Ook reclameborden of onduidelijke bewegwijzering zijn hierbij oorzaken.

Verder heb je ook de drammers die links rijden en die andere weggebruikers niet willen laten ritsen of laten inhalen.
Vaak heb je tussen 2 vrachtwagens op de rechterrijlaan nog veel ruimte, maar daar wil niemand meer rijden, omdat je er niet meer tussen wordt gelaten.
Aan de andere kant maakt dat voor het debiet ook niet uit. Alle auto's moeten langs diezelfde vrachtwagen. Dus links blijven rijden is geen probleem.
In files zie je ook vaak dat mensen van links naar rechts gaan (tussen de vrachtwagens), maar later weer naar links gaan.
Hiermee halen ze zelf wel wat auto's in, maar voor de file lost het niets op.

Een andere grote oorzaak van files is kruisend verkeer.
Eigenlijk zou verkeer op een linkerbaan op een linkerbaan moeten invoegen, en verkeer op een rechterbaan zou (zoals nu) op een rechterbaan in moeten voegen.
Ook het uitvoegen zou op die manier geregeld moeten worden.
Verder heb je op 1 rijbaan, die allemaal met dezelfde snelheid rijden, bijna geen files. De spitsstrook rijdt altijd lekker door.
Maar om erop te komen, gaan mensen eerst weer het verkeer op de andere rijbanen kruisen en krijg je dus weer files.

Verder lopen mensen altijd te zaniken over het openbaar vervoer dat weer een keer vertraging heeft, maar ze vergeten dat ze zelf iedere dag een uur in de file staan. Een vertraging in het openbaarvervoer zou je kunnen vergelijken met een file, maar die komen veel minder vaak voor! Het openbaar vervoer is dus een goed alternatief als je minder reistijd wenst. Wel zullen aansluitingen en reisfrequentie van het openbaarvervoer optimaal moeten zijn, want als je meer dan een uur kwijt bent met overstappen, wachten, overstappen etc. heeft openbaar vervoer geen toegevoegde waarde op dit punt.

Ik denk dat de echte oplossing voor files de volgende zijn:
-rekeningrijden
-werkgevers die openbaar vervoer stimuleren
-verhogen van de capaciteit van openbaar vervoer (vaker rijden (en daardoor vanzelf betere aansluitingen))
-telewerken / thuiswerken (de meeste kantoorbanen kunnen via dit principe)
-spitsmijden door flexibele werktijden
-carpoolen verplicht stellen of gigantisch stimuleren. Je moet met minimaal 2 personen in een auto zitten. Dat vermindert de filedruk met 50%!!! Een groots opgezet digitaal netwerk kan dit mogelijk maken.
Zit je met 3 mensen in een auto, dan wordt de filedruk maarliefst 66% minder!
-geen (nationale) vrachtwagens in de spits
-digitale technieken waardoor auto's in een geautomatiseerde stoet kunnen rijden.


Doorstroom berekening:
Verder zijn er berekeningen die de doorstroom kunnen optimaliseren.
Een auto heeft een bepaalde lengte (bijvoorbeeld 5 meter)
Een stuk weg heeft een bepaalde lengte (bijvoorbeeld 1 km)
Daar zouden dus 200 auto's bumper-aan-bumper kunnen staan.
Maar gaan ze rijden, dan moet je afstand houden (ivm remweg)

Bij 2 km per uur heb je amper reactietijd nodig en is je remweg nagenoeg nihil

Bij 30 km per uur heb je 8,3 meter nodig voor je reactietijd en is je remweg zo'n 5 meter (totaal 13,3 meter)

Bij 50 km per uur heb je 13,9 meter nodig (reactietijd) en is je remweg 13,8 meter (totaal 27,7 meter)

Bij 100 km heb je 27,8 meter nodig (reactietijd) en is je remweg ongeveer 48 tot 75 meter! (totaal 80 - 100 meter)

Dus als je nu gaat rekenen bij welk snelheid de meeste auto's over een stuk snelweg van 1 km kunnen, krijg je een verbazend antwoord!
Dus ondanks dat je bij 100km/h ruim 3 keer zo hard kan rijden als bij 30km/h is de veilige afstand met bijna 6 tot 8 keer toegenomen. Het resultaat is dat je met 100km/h dus 50% minder auto's over een stuk snelweg krijgt.

(bron van remweg: http://www.gratistheorie.nl/Motor/snelheid/p08.htm )

In de praktijk heb je echter ook bumperklevers op hoge snelheid en mensen die veel afstand houden bij lage snelheid. Maar het geeft wel stof tot nadenken!

Offline WebRepHP

  • *
  • 1
  • +1/-0
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #18 on: July 08, 2008, 11:45:31 PM »
@digihans

Afgezien van je berekeningen die ik wel geloof maar me toch vrij theoretisch overkomen noem je ook flexwerken als een van de oplossingen. En dat ben ik met je eens. Mij lijkt dat het verminderen van het aantal auto's an sich al een slok op een borrel zou schelen. En met flexwerk of WOW werk (Werkplek Ongebonden Werken) zoals Hewlett Packard dat sinds kort doet voor haar werknemers ( zie deze site maar eens:http://h41131.www4.hp.com/nl/nl/stories/wow----jouw-manier-van-werken-.html) krijg je dus automatisch minder mensen op de weg.
WOW werk zoals dat van HP is denk ik zelfs een van de belangrijkste concrete oplossingen in het fileprobleem! Of denken jullie van niet?

groeten
Marek - web representative HP

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #19 on: July 09, 2008, 09:31:44 AM »
Goed idee !
WOW kende ik nog niet.. Dat gaat inderdaad net iets verder dan thuiswerken.

Alleen is WOW alleen weggelegd voor werknemers die het werk kunnen doen met een computer.
Ik zie iemand niet een kast vol ordners in z'n achterbak meeslepen. (al zou je dat weer kunnen digitaliseren)

Overigens is die link over Werkplek Ongebonden Werk (WOW) zo niet klikbaar, dus bij deze nogmaals:

http://h41131.www4.hp.com/nl/nl/stories/wow----jouw-manier-van-werken-.html

Offline Robert

  • *****
  • 3.158
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #20 on: July 09, 2008, 09:41:20 AM »
Ik wil het feestje niet bederven.. maar hier even een recent bericht. We moeten dus echt vaart maken om mensen uit de auto te krijgen.
Hopelijk kunnen we met WOWen, telewerken, thuiswerken, dure benzine, beter OV, spitsmijden, carpoolen etc. dit cijfer binnen enkele jaren een keer laten dalen.

Ik geloof zelf niet in meer asfalt. Ergens treed toch die bottleneck op. Dat los je niet op met meer asfalt, dan verplaats je het probleem alleen.  Mensen moeten die auto uit!

Files laatste halfjaar met 8 procent omhoog
DEN HAAG - Automobilisten op de Nederlandse wegen zijn in de eerste helft van 2008 vaker door fileleed getroffen dan in dezelfde periode vorig jaar.
 
Overdag is de filedruk (lengte maal duur) met gemiddeld 8 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers die de ANWB dinsdag heeft gepubliceerd. 

Als oorzaken van de toegenomen filedruk noteert de ANWB vooral het natte weer rond het einde van de winter, met een uitschieter van 888 kilometer file op 25 maart, en drukkere ochtendspitsen. Tussen zes en tien uur in de ochtend nam de filedruk dit jaar met maar liefst 11 procent toe.

De drukste spitsen, meldt de organisatie, zijn op dinsdagochtend en donderdagochtend.

bron: Anp & nu.nl
Zie ook:
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-tips/archief,/nederland/2008/juli/files-overdag-toegenomen.html

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #21 on: July 09, 2008, 09:46:33 AM »
Bedankt Robert voor dit optimistische bericht  ;)

Offline merkator

  • *****
  • 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #22 on: January 04, 2009, 01:24:24 PM »
We staan per jaar in Nederland zo'n 60.000.000 uur in de file!!

Nu krijgen werknemers vaak een kilometervergoeding om in de auto te stappen.
Ze verdienen dus meer als ze rijden! (en dus in de file staan)
Dit komt weer omdat de overheid de kilometers aan de bedrijven vergoed.

In het ideale geval zou de kilometervergoeding dus moeten verdwijnen, of in ieder geval een stuk minder!
Geef mensen daarentegen een grotere kilometervergoeding voor openbaar vervoer!

Een andere idee is om de hele ambtenarij en scholen op andere tijden te laten beginnen!
Fabrieken van 7:00 - 15:00
Kantoren van 8:00-16:00
Overheid en scholen van 9:00 - 17:00
Overige van 10:00 - 18:00

Als je met 2 tijdzones werkt, verminder je de filedruk met zo'n 50%
Met 3 tijdzones tot 66% en met 4 zones reduceeer je de filedruk zelfs tot 75% !!

Offline merkator

  • *****
  • 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #23 on: January 04, 2009, 01:37:04 PM »
Quote
Doorstroom berekening:
Verder zijn er berekeningen die de doorstroom kunnen optimaliseren.
Een auto heeft een bepaalde lengte (bijvoorbeeld 5 meter)
Een stuk weg heeft een bepaalde lengte (bijvoorbeeld 1 km)
Daar zouden dus 200 auto's bumper-aan-bumper kunnen staan.
Maar gaan ze rijden, dan moet je afstand houden (ivm remweg)
Bij 1 km per uur heb je amper reactietijd nodig en is je remweg nagenoeg nihil
(1000 / 5) x 1 = 200 auto's per uur

Quote
Bij 2 km per uur heb je ook amper reactietijd nodig en is je remweg nagenoeg nihil
(1000 / 5) x 2 = 400 auto's per uur

dat loopt aardig snel op!

Quote
Bij 30 km per uur heb je 8,3 meter nodig voor je reactietijd en is je remweg zo'n 5 meter (totaal 13,3 meter)
(1000 / 13,3) x 30 = 2255 auto's per uur

maar daarna gebeurt er iets vreemds!!

Quote
Bij 50 km per uur heb je 13,9 meter nodig (reactietijd) en is je remweg 13,8 meter (totaal 27,7 meter)
(1000 / 27,7) x 50 = 1805 auto's per uur

Quote
Bij 100 km heb je 27,8 meter nodig (reactietijd) en is je remweg ongeveer 48 tot 75 meter! (totaal 80 - 100 meter)

(1000 / 80) x 100 = 1250 of (1000 / 100) x 100 = 1000 auto's per uur

dus bij 30km per uur (en als iedereen lekker dicht op z'n voorganger blijft, kunnen de meeste auto's over een stukje snelweg!

Offline djmarco

  • **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #24 on: July 15, 2010, 10:55:07 PM »
In de file staan, is een keuze.

Elke morgen als ik om 6 uur de fileberichten hoor op de wekkerradio, wordt de file op de A7 steevast als eerste genoemd. Dan denk ik "F U C K, daar moet ik nog langs", dus bed uit, brood smeren e.d. in de wagen stappen en....  met 140km/h en een lach op mijn gezicht van Zaandam naar Purmerend.  Ik sta nooit in de file omdat ik bij het kiezen van mijn werk en mijn woonplaats, rekening heb gehouden met de files, ik heb het e.e.a. op elkaar afgestemd.

Mensen die in Nootdorp, Hoorn, Almere, Vathorst of andere planologisch geflopte (want file) Vinex gedrochten wonen en in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam werken, kiezen er voor om in de file te staan. Geen OV, smalle auto's of boete systeem voor switchers zal daar wat aan kunnen doen.

30 jaar geleden zijn in Den Haag verkeerde keuzes gemaakt en daar proeven veel mensen nu, bewust, de rotte vruchten van.
« Last Edit: July 15, 2010, 11:06:58 PM by djmarco »

Offline djmarco

  • **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #25 on: July 15, 2010, 10:56:42 PM »
"dus bij 30km per uur (en als iedereen lekker dicht op z'n voorganger blijft, kunnen de meeste auto's over een stukje snelweg!"

ja, dat heet een file.

Offline loadrunner

  • ***
  • 152
  • +23/-0
  • Gender: Male
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #26 on: July 21, 2010, 01:31:11 AM »
Een kwartier voordat je de auto pakt, een soort van routeplanner gebruiken, die de weg uiitstippelt en zegt waneer je in dat kwartier het beste kan wegrijden, en hoe snel je op sommige stukken moet rijden. Zitten er teveel auto's op de weg, dan worden de andere auto's automatisch omgeleid.

een soort van tom-tom met een connectie met alle andere tom-toms, net als die vliegtuig radar, waar ze kunnen zien waar de andere vliegtuigen zitten. even met 1 kilometer per uur langzxamer of sneller rijden, en je komt die andere auto niet tegen op dat kruispunt of je krijgt geen file.

Het is de voorste auto die de file veroorzaakt. en als er mensen gaan afremmen, dan werkt dat cumulatief.

En als het te druk is dan wordt er gevraagd door de tom-tom om thuis te wachten, zodat je niet in de file hoeft te staan wachten. of om ergens aan de weg wat te gaan drinken.

Of je nu een half uur thuis wacht, of een uur in de file staat, je komt toch wel te laat.

En dan wettelijk, dat je je er aan moet houden, anders gaan we het toch negeren en met z'n allen in de file staan.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re:Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #27 on: May 02, 2011, 11:30:13 AM »
Misschien nog ten overvloede.. maar dit kan allemaal helpen om de files op te lossen.

1. carpool website, waar mensen eenvoudig kunnen carpoolen. (misschien zelfs verplichten om 10 keer per jaar te carpoolen)
2. flexibele werktijden en thuiswerken
3. bonus of boetes om files te omzijlen.
4. snellere wegenbouw projecten: Gooi bijvoorbeelde de A1 1 of 2 maanden volledig dicht en zet er 1000 wegwerkers op. Dan is het gewoon klaar. Niet 3 jaar lang aanmodderen.
5. maak OV goedkoop en investeer meer in OV.
6. Minder verschil in snelheden bevordert doorstroming. Dus snelheidsbegrenzers en gebruik camera's boven de weg ook voor snelheidsmeting en bekeur bij overtreding.
7. meer voorlichting over ongelukken. Nog te vaak staan autos met alleen blikschade op de rijstroken omdat mensen bang zijn dat ze bewijs kwijt raken als ze in de berm gaan staan.

etc.

Overigens is er op BNR een actie om het fileprobleem op te lossen. Deze actie loopt tot 8 mei 2011.
Zie:
http://www.bnr.nl/battle

Offline Robert

  • *****
  • 3.158
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: Hoe kunnen we het fileprobleem oplossen
« Reply #28 on: March 16, 2013, 08:12:41 AM »
Hier een paar wilde ideeen om files te verminderen:
- schaf de kilometervergoeding af
- gooi nog 5 of 10 cent op de literprijs van benzine en diesel
- verbied vrachtwagens om tussen 7:00 - 9:00 en 16:30 - 18:30 te rijden. Buiten die spitstijden mogen ze harder rijden.
- Verdubbel de capaciteit van het OV-net (spoor en bussen)
- Fijnmaziger netwerk van opstapplekken voor bussen
- Woon je 3km of minder van je werk. Dan MOET je fietsen of met OV (bepaalde beroepen krijgen een vrijstelling)
- Woon je tot 10km van je werk, dan MOET je fietsen of op een scooter (of met OV)
- Verplaats alle (semi)overheidsorganen naar het Oosten of Noorden. Dan stimuleer je gelijk de regios daar.


Het is gewoon bizar dat we op de snelweg allemaal in een blok staal zitten van 1000 kg om een persoon van 75 kg te vervoeren. Totaal inefficient.

Verder kun je tegenwoordig voor nog geen 1.000,- per jaar het hele jaar met het OV. (op jouw traject). (70 / 80 euro p/mnd) Een flinke tank benzine is net zo duur. En dan heb je het bij een auto nog niet eens over aanschaf, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, bijtelling. Een beetje auto kost