Ik denk dat de enige echte manier om de hoeveelheid verkeersslachtoffers terug te dringen is zelfrijdende auto's teh maken. Auto's die dus bestuurd worden door computers en die niet harder gaan dan de maximumsnelheid en 2 seconden afstand houden. Dit is ook beter voor de doorstroming en werkt dus ook tegen files. Maarja zie dit allemaal maar eens voor elkaar te krijgen. Dat kost nogal wat.
Dat het haalbaar is, en dat is het, wil niet zeggen dat het wenselijk is.
Het moet gegarandeerd zijn dat iets als platooning geen disproportionele beperking vormt voor de algehele bewegingsvrijheid van miljoenen mensen.
Vaak zijn ongelukken een kwestie van onkunde, het gaat altijd om een bestuurder die faalt om zijn verantwoordelijkheid volledig na te komen, hetzij door afleidingen, hetzij door alcohol of andere factoren. De oorzaak is menselijk, de oplossing zou derhalve ook menselijk moeten zijn. De sleutelwoorden zijn hier m.i. "detectie", "reactie" en wat mij betreft "discipline".
De auto en de bestuurder zullen op de lange termijn misschien een symbiotische relatie aangaan, de veiligheid van de auto wordt mede bepaald door het zelflerende systeem van de auto zelf en de bestuurder wordt door de auto bijgestaan in het bepalen van de beste en veiligste manier van rijden, een slot dat ontgrendeld moet worden met een blaastest is daar een rudimentair voorbeeld van.
Je creërt geen veilige maatschappij door de mens zijn mogelijkheid af te nemen om te falen, dat is de nachtmerrie van Huxley en Orwell, een ziekelijke controlemaatschappij waarin de kwaliteit van het menselijk leven wordt bepaald door de statistische gegevens van abstracte groepen, de mens is een nummer.
Je moet niet willen dat de volledige gang van een mens word gedomineerd door zijn omgeving, ook niet als dat zijn/haar veiligheid garandeert, het is in de eerste plaats belangrijk dat de mens vrij is en het is hoofdzakelijk aan de mens zelf om deze vrijheid verantwoordelijk toe te passen. Het besparen van enkele doden per jaar is geen rechtvaardiging voor de fundamentele belemmering die een dergelijk systeem gaat opleveren voor 16 miljoen mensen, zeker niet als de oorzaak van die dodelijke ongevallen gelegen is bij een menselijke bestuurder.
De zelfrijdende auto moet een keuze zijn en geen verplichting, buiten dat moet een zulksoortig systeem makkelijk uit te schakelen zijn.