Neoweb.nl

Hoe kunnen we vliegen veiliger maken

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Hoe kunnen we vliegen veiliger maken
« on: July 12, 2005, 03:14:17 PM »
Vliegen met een vliegtuig is op dit moment één van de veiligste manieren van transport.
Maar als er een vliegtuig neerstort, heeft men meestal in één keer vele slachtoffers.

Hoe kunnen we vliegtuigen nog veiliger maken?

Offline bashanna

  • *****
  • 774
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re: Hoe kunnen we vliegen veiliger maken
« Reply #1 on: July 12, 2005, 09:28:02 PM »
Als je in een vliegtuig zit dat dreigt neer te storten, hoef je niet te denken dat een parachuut je kan redden.
Meestal vliegt het toestel te snel en te hoog om verantwoord te kunnen parachuutspringen.
Misschien moeten ze een soort cabines maken, die in geval van nood uit het vliegtuig schieten (als een soort futuristische overlevings PODS). Op bepaalde hoogte klappen de parachutes open en dalen de PODS veilig neer op aarde.

Een groot nadeel is de enorme investering om een vliegtuig op die manier aan te passen, maar.. deze PODS zijn daarna weer herbruikbaar in andere toestellen!!

Offline Denton

  • *****
  • 444
  • +86/-9
  • Gender: Male
  • Who is talking about progress is a slow proces?
Re: Hoe kunnen we vliegen veiliger maken
« Reply #2 on: July 28, 2005, 09:11:32 PM »
Meer van het zelfde:
in het midden van het vliegtuig een capsule waar alle mensen in zouden passen met aan de randen parachutes.

Het wordt wel moeilijk om 100 mensen veilig naar de grond te brengen. Misschien in combinatie met een helium balon: de module wordt afgesloten als iedereen erin zit , stoot de rest van het vliegtuig af en laat een grote balon vol lopen. (waarschijnlijk tezwaar?).

Denton

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re: Hoe kunnen we vliegen veiliger maken
« Reply #3 on: August 15, 2006, 12:25:48 PM »
Europese onderzoekers bouwen aan onkaapbaar vliegtuig

Bron: Reuters & Tweakers.net

De vorige week verijdelde aanslagen op vluchten van Groot-Brittannië naar de VS, in de aanloop naar de vijfde verjaardag van de 9/11-aanslagen, hebben de vraag weer op doen rijzen in hoeverre technologie in staat is om het luchtverkeer te beveiligen. Onder leiding van de Britse University of Reading werkt een groep Europese onderzoekers en bedrijven uit en verwant aan de luchtvaartindustrie aan het 'opwerpen van de laatste barrière tegen aanvallen tijdens de vlucht'. De technieken waarbinnen de groep, SAFEE genaamd, aan gewerkt wordt, lopen uiteen van het automatisch waarnemen van verdacht gedrag van passagiers tot botsdetectiesystemen die moeten voorkomen dat een toestel een gebouw of een berg ingevlogen wordt. Ook een boordcomputer die een gekaapt toestel automatisch naar de dichtsbijzijnde luchthaven moet loodsen behoort tot de doelstellingen van de groep. 'Volledige veiligheid is een utopie, maar deze beveiligingstechnieken maken vliegtuigen zeer moeilijk te kapen'', zegt Daniel Gaultier van het deelnemende Franse technologiebedrijf Sagem.

 Andere technieken waar de groep aan werkt zijn onder meer rfid-tags voor passagiers en hun baggage, om er zeker van te zijn dat beiden aan boord zijn - waarschijnlijk als verlate reactie op het klassieke terrorisme zoals de Lockerbie-aanslag van 1988, waarbij een bom aan boord werd gesmokkeld en de aanslagpleger bij een tussenlanding uitstapte. Daarnaast zouden camera's bij de check-in en de ingang van het toestel moeten verzekeren dat de biometrische informatie van de persoon die aan boord stapt, overeenstemt. Verder moeten passagiers electronisch 'besnuffeld' worden op zoek naar explosieven - die lijken echter nog niet of met grote moeite in staat om de vloeistofcomponentgebaseerde explosieven die de Britse beramers in wilden zetten, te detecteren; reden waarom vloeistoffen meenemen, en zelfs handbagage, momenteel taboe is aan boord van Britse toestellen en vliegtuigen op weg naar de VS.

In een 9/11-scenario zou het door de groep voorgestelde Threat Assessment and Response Management System boordinformatie verzamelen en passende responses aan de piloot en de autoriteiten op de grond doorgeven. Het systeem zou aan de hand van biometrische informatie kunnen bepalen dat de piloot niet achter de stuurknuppel zit, en zou in staat moeten zijn om te detecteren dat het toestel op ramkoers met een gebouw ligt, om dat vervolgens te ontwijken. Ook als de piloot zelf vliegt maar volhardt in de verkeerde koers zou het systeem in moeten grijpen.

 Volgens wetenschapper James Ferryman van de University of Reading werpt het project juridische en ethische vragen op met betrekking tot privacy, kwesties die een centraal onderdeel van het onderzoeksproject vormen. Ferryman gelooft zelf dat passagiers zullen accepteren dat ze in de gaten worden gehouden omdat het hen van meer veiligheid voorziet. 'Het is niet Big Brother die naar je kijkt, maar Big Brother die op je welzijn let', zo stelt Ferryman. 
 

Offline Robert

  • *****
  • 3.158
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Re: Hoe kunnen we vliegen veiliger maken
« Reply #4 on: September 08, 2006, 04:41:38 PM »
er zijn tegenwooridg kleine vliegtuigjes die maarliefst 2 enorme parachutes bij zich hebben. In geval van nood wordt het vliegtuigje al hangende aan deze parachutes naar de grond gedirigeerd.

Volgens mij kost een slim doordachte oplossing voor een vliegtuig echt maar een klein beetje extra.

Als mijn ticket 5 euro duurder wordt, maar ik weet dat een dergelijk systeem is ingebouwd, ga ik zeker veel vaker met een vliegtuig. Ik heb er nu echt een gruwelijke hekel aan. Ik zit vanaf het opstijgen tot het landen met zweterige en verkrampte handen.