Klosje maakt motor zuinigerMet een eenvoudige, goedkope oplossing zo’n 10 procent brandstof besparen – volgens ondernemer Mike de Haan kan het. ‘Kijk, het worden supermoleculen.’
‘Ik doe het echt niet voor het geld’, zegt ondernemer Mike de Haan. ‘Ik doe het voor het milieu. Ik heb ook kinderen.’ Voor zijn groene missie gaf hij zijn baan in de sales een jaar geleden op, omdat hij denkt het ei van Columbus te hebben gevonden. Het gaat om een product waarmee voertuigen volgens De Haan zo’n 5 à 10 procent zuiniger gaan rijden.
‘Ik wil dat Nederland dit weet. Dat de oplossing er is’, vertelt De Haan over de vinding die hij per toeval op het spoor kwam. Via zijn netwerk hoorde hij van de Supertech Eco Fuel Saver van Italiaanse makelij en besloot het apparaatje hier op de markt te brengen. Op tafel ligt een cilinder met gaatjes aan een draad; een soort grote stalen tampon.
‘Het is heel simpel: dit hang je in een brandstoftank en het werkt meteen.’ Hij legt uit dat zich in de cilinder meerdere magneten bevinden en een ‘diode’, die zorgen voor elektromagnetische straling. Dat maakt dat de koolwaterstofmoleculen dezelfde lading krijgen en elkaar daarom afstoten. Omdat de moleculen zo vrijer bewegen, vernevelt de brandstof beter in de cilinder, met als gevolg: een efficiëntere en dus zuinigere motor. Dat scheelt brandstof en daarmee uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen als roetdeeltjes (bij diesel).
TNO Quality: Besparing van 14 procent‘Je moet het zo zien’, zegt De Haan begeesterd, ‘die moleculen worden eigenlijk supermoleculen.’ Wetenschappelijke rapporten om de werking te bewijzen heeft De Haan vanwege de hoge kosten daarvan nog niet, wel heeft hij een kopie van een Koreaans patent uit 1998, waarop de Fuel Saver is gebaseerd, en een testrapport van TNO Quality. Dat instituut liet twee dezelfde vrachtwagens onder dezelfde condities rijden en kwam tot een besparing van ruim 14 procent.
Zijn bedrijf Green Innovations, gevestigd in Purmerend, heeft al en paar klanten, waaronder Zijderlaan Transport uit Stolwijk, dat uitrekende dat het op zijn vloot van 130 vrachtwagens per jaar een paar ton aan diesel bespaart. De investering is zo snel terugverdiend. Hij hoopt dat busbedrijven Connexxion en Arriva met hem willen testen.
Naast de transportsector wil De Haan ook in de brandstoftank komen van personenauto’s. Voor een tank van veertig tot zeventig liter kost de Fuel Saver 169 euro, plus de kosten van de installatie, die maximaal een uur duurt. Maar eigenlijk zouden autofabrikanten zijn product meteen moeten inbouwen.
Hij zegt daarbij op nog behoorlijk wat weerstand te stuiten. Autofabrikanten tonen zich nog niet happig op een product dat de auto minder onderhoudsgevoelig maakt. Maar de Noord-Hollander geeft voorlopig niet op. ‘We zijn echt lekker bezig.’
bron: depers.nlzie ook:http://www.greeninnovations.nl/